Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities

  1. Etnicom: Etnicom, gevestigd te Rotterdam, KvK-nummer 10036995.
  2. Klant: degene met wie Etnicom een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Etnicom en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Etnicom.
  2. Etnicom en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Etnicom en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen

  1. Etnicom hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Etnicom mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Etnicom niet kon voorzien ten tijde van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De consument heeft het recht om een overeenkomst op te zeggen vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 – Monsters en modellen

Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Etnicom mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die Etnicom hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Etnicom aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Etnicom mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 6 – Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Etnicom het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
  2. Etnicom maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Etnicom, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 7 – Herroepingsrecht

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
  • het product is gebruikt
  • het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • het product digitale inhoud betreft die direct na aankoop beschikbaar wordt gesteld en de consument uitdrukkelijk heeft ingestemd met de directe levering en het daarmee vervallen van het herroepingsrecht.
  • het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • het product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
  • de verzegeling niet intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s
  • het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
  • het product een los tijdschrift of losse krant is
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht

2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1 begint:

  • op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
  • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

3. De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@etnicom.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Etnicom, www.etnicom.nl.

Door het aankopen en downloaden van digitale producten via de website van Etnicom, stemt de consument er uitdrukkelijk mee in dat de levering direct plaatsvindt en erkent hij dat het herroepingsrecht daardoor vervalt.

4. De consument moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar Etnicom.

5. Stuurt de consument het product niet binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn herroepingsrecht.

Artikel 8 – Vergoeding van bezorgkosten

  1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Etnicom heeft geretourneerd, dan zal Etnicom eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorging komen slechts voor rekening van Etnicom voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 9 – Vergoeding retourkosten

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de consument de kosten daarvoor.
  2. Dit artikel is niet van toepassing op digitale producten, omdat bij directe levering van digitale inhoud het herroepingsrecht vervalt en retourneren niet mogelijk is.